Szkoła Podstawowa Nr 7 w Jarosławiu

.: www. sp7jaroslaw. republika.pl   »»                                                          .:: 37-500 Jarosław, ul. Dolnoleżajska 16 ::.

 
Zagłosuj na nas w Eduseeku!
.

Gazetka szkolna

SIÓDEMECZKA - NR 11 / listopad 2003r. /         Inne wydania >>

Spis treści strony:

  1. Zaduszki
  2. Najważniejsze wydarzenia w życiu szkoły
  3. Pamiętajmy
  4. Szkolny Klub Europejski w naszej szkole
  5. SKE: konkurs - kraje niemieckojęzyczne - część 2: Austria
  6. Przygody Fizia Bąbelka część II
  7. Konkurs: Portret Fizia Bąbelka
  8. Tradycja andrzejek
  9. Mowa imion
  10. Humor
  11. Redakcja gazetki

Do spisu treści

ZADUSZKI

PÓJDZIEMY KLĘKAĆ NA MOGIŁACH,
GDZIE CIEMNO I GDZIE KREW ŚWIEC SKRZY...
CI, CO TU LEŻĄ, BYLI SIŁĄ,
MĘSTWEM, RADOŚCIĄ, JAK DZIŚ MY.

BYLI, WALCZYLI, PRACOWALI,
A CHOĆ ICH ŻYCIA PŁOMIEŃ ZGASŁ,
W RÓŻNYCH SIĘ DZIEJACH DALEJ PALI....
PŁONIE I W NAS.

BO NIC NIE ZNIKA, NIC NIE GINIE:
PRACA NI MIŁOŚĆ, ŚMIECH NI ŁZA,
W KAŻDYM TYGODNIU, DNIU, GODZINIE,
CHOCIAŻ W ODMIENNEJ FORMIE - TRWA.

Do spisu treści

NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W ŻYCIU NASZEJ SZKOŁY:

Laureatki Szkolnego Konkursu Recytatorskiego "Wawrzynek" - K.Marchwiany, J.Pacuła, K.Papciak reprezentowały naszą szkołę w II etapie konkursu w MOK. K.Marchwiany otrzymała wyróżnienie.

W akcji "Góra grosza" zorganizowanej przez Samorząd Szkolny zebrano 55 zł.

Uczniowie naszej szkoły pod kierunkiem p. Kubickiej uczestniczyli w zawodach lekkiej atletyki - Indywidualne Mistrzostwa w Biegach Przełajowych w kategorii dziewcząt i chłopców przeprowadzonych w ramach Igrzysk Młodzieży Szkolnej w parku miejskim w Jarosławiu:
-bieg 1000m chłopcy rocznik `91 - Paweł Janusz miejsce VI bieg 500m rocznik `93- Krystian Prokuski III i Daniel Mroczka VII
bieg 500m dziewczęta rocznik `93 Klaudia Marchwiany V i Aleksandra Prokuska VIII.

16X -25 rocznica pontyfikatu Jana Pawła II to wydarzenie uczciliśmy wystawą pt. "25 lat pontyfikatu, który zmienił oblicze tej ziemi" oraz konkursami plastycznymi i wiedzy o życiu naszego Papieża zorganizowanymi przez p. M.Kuchtę i E.Krzeszowiec.

Pasowanie uczniów klasy I- wychowawca mgr B.Jazienicka do grona uczniów pierwszaków przyjęli ich starsi koledzy z klasy III pod kierunkiem p.A.Homik

Uczniowie klas IV- VI pod kierunkiem mgr W. Buczkowskiej i mgr Z.Skrzypka przybliżyli nam historię Odzyskania Niepodległości w montażu literacko- muzycznym oraz uczcili pamięć tych, którzy odeszli programem z okazji Święta Zmarłych. Młodzi artyści wystąpili również w kościele.

Uroczysty apel z okazji Dnia Edukacji Narodowej przygotowany przez uczniów z klasy VI pod opieką p.B.Kubickiej oraz występ dzieci z oddziału przedszkolnego pod kierunkiem p. H.Prokuskiej.

Nasza szkoła uczestniczyła w 10-tej jubileuszowej akcji "Sprzątanie świata" zebrano 570 kg makulatury, 1250 kg szkła mieszanego, 3 kg puszki aluminiowej. Zwycięzcy akcji wzięli udział w wycieczce do Warszawy: Śmiszkiewicz Hubert, Pluta Konrad, Dominik Walter. GRATULUJEMY!!!

Uczniowie klas V i VI pod opieką p. B.Kubickiej i M.Kuchty odwiedzili cmentarz uporządkowali żołnierskie mogiły oraz pomodlili się na grobach.

Do spisu treści

PAMIĘTAJMY....

Listopad to miesiąc zadumy nad losem każdego z nas, nad sensem życia i jego przemijaniem. 16 października uczniowie klas V i VI pod opieką pań B.Kubickiej i M.Kuchty odwiedzili Nowy Cmentarz. Miejsce ostatniego spoczynku zmusza do refleksji i zastanowienia się nad losem pochowanych tu ludzi. Zastanawiają nas historie mogił niejednokrotnie pochodzących z lat wojny oraz tych najnowszych, groby małych dzieci, ludzi starszych. Chodząc alejkami, czytając tabliczki nagrobne mamy czas zastanowić się nad losem każdego z nas.

Na cmentarzu pomodliliśmy się za zmarłych nauczycieli, burmistrza Matusza i jego rodzinę, zapaliliśmy lampki na ich grobach, a także posprzątaliśmy żołnierskie mogiły. Wśród nazwisk poległych, uczniowie znaleźli swoje własne lub im podobne. Wielu z nas zastanawiało się czy pośród tych zmarłych jest ktoś, kto poległ walcząc o odzyskanie niepodległości w 1918 roku? Możliwe. Lecz na pewno gdzieś na świecie są groby tych powstańców, znane lub bezimienne.

11 listopada 2003 będziemy obchodzić 85 rocznicę odzyskania niepodległości, oddawać cześć poległym w obronie Polski, dziękować im za wolność i podziwiać ich odwagę. Żołnierze ci byli bardzo młodzi, niejednokrotnie byli to nasi rówieśnicy.

Nie zapominajmy więc i nie lekceważmy bezimiennych grobów. Może właśnie w nich spoczywają jacyś mali bohaterowie?

Odwiedzajmy i dbajmy o żołnierskie mogiły, pamiętając że w nich spoczywają bohaterzy, którzy oddali życie, abyśmy mogli żyć w wolnej i niepodległej Ojczyźnie.

Joanna Pacuła

Do spisu treści

"Eurosiódemka"

12 listopada 2003r. uchwałą Rady Pedagogicznej został powołany SZKOLNY KLUB EUROPEJSKI, stawiający sobie za cel upowszechnianie wiedzy o Europie. Opiekunem SKE jest pan J.Gałasiewicz.

Podstawowe cele działania klubu:

  1. Propagowanie wśród młodzieży wiedzy o Europie, Polsce, regionie i wspólnym dziedzictwie kulturowym. (Promocja wartości i kultury polskiej oraz kultury krajów europejskich.)
  2. Informowanie o procesach integracyjnych w Europie. Popularyzowa-nie wiedzy o instytucjach europejskich, krajach członkowskich Unii Europejskiej.
  3. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za pokój, obronę praw człowieka, ochronę środowiska, bezpieczeństwo wszystkich narodów.
  4. Rozwijanie aktywności, odpowiedzialności i umiejętności pracy w zespole młodych ludzi.

Podstawowe zadania klubu:

  • Gromadzenie aktualnych informacji o regionie, Polsce i Europie.
  • Opracowanie własnych materiałów informacyjnych (gazetka ścienna, stała rubryka w gazetce szkolnej, plakaty, strona WWW).
  • Prowadzenie konkursów na tematy związane z Europą (np. konkurs o krajach niemieckojęzycznych, konkursy plastyczne).
  • Organizowanie obchodów "Dnia Europy".
  • Współpraca z organizacjami zajmującymi się tematyką europejską.

Warunki członkostwa:
Członkostwo w klubie ma charakter dobrowolny. Członkiem klubu europejskiego może zostać uczeń, który:

  • jest zainteresowany celami i zadaniami klubu,
  • chce poświęcić swój czas na pracę w klubie,
  • pragnie rozwijać swoje zainteresowania i pogłębiać wiedzę,
  • uzyskał zgodę rodziców lub opiekunów.

Do spisu treści

SZKOLNY KLUB EUROPEJSKI
KONKURS WIEDZY O KRAJACH NIEMIECKOJĘZYCZNYCH

Część 2 - Austria

  1. Który szkic przedstawia Austrię?
    a) b) c) (Szkice znajdują się w tradycyjnej wersji gazetki.)
  2. Która flaga jest flagą narodową Austrii?
    a) b) c) (Flagi znajdują się w tradycyjnej wersji gazetki.)
  3. Austria ma ... milionów mieszkańców.
    a) 8b) 12c) 6
  4. Rejestracyjny znak samochodowy Austrii to:
    a) AUb) ASc) A 
  5. Austria graniczy z ... państwami.
    a) 8b) 5c) 6
  6. Z którym krajem Austria nie graniczy?
    a) Włochyb) Niemcyc) Francja
  7. Waluta austriacka to:
    a) eurob) złotyc) marka
  8. Państwo to jest krajem górskim. Góry austriackie to:
    a) Alpyb) Bieszczadyc) Tatry
  9. Największą rzeką Austrii jest:
    a) Donaub) Rheinc) Elbe
  10. Jak nazywał się polski król, który pokonał Turków pod Wiedniem w 1683r.?
    a) Jan III Sobieskib) Stanisław A Poniatowskic) Stefan Batory
  11. Austrią rządziła najdłużej (640 lat) dynastia:
    a) Wittelsbachów b) Habsburgówc) Burbonów
  12. Stolicą Austrii jest:
    a) Bern b) Bonnc) Wien
  13. 80 procent Austriaków jest wyznania:
    a) protestanckiegob) rzymsko-katolickiegoc) niewierzący
  14. Jak nazywa się najwyższy szczyt alpejski w Austrii?
    a) Matternhornb) Grossglocknerc) Zugspitze
  15. Jak nazywa się marka samochodów ciężarowych produkowanych w Austrii?
    a) Steyrb) Manc) Robur
  16. Austriacki sport narodowy to:
    a) jazda na nartachb) pływaniec) piłka nożna
  17. Jakie miasto określane jest jako stolica światowej muzyki? (W żadnym innym mieście nie tworzyło tak wielu sławnych kompozytorów - m.in. F.Schubert, J.Brahms, G.Mahler)
    a) Londynb) Paryżc) Wiedeń
  18. Który z kompozytorów nie był Austriakiem?
    a) Joseph Haydnb) Johann Straußc) Ludwig van Beethoven
  19. Gdzie odbywają się festiwale muzyki W.A.Mozarta?
    a) Wienb) Salzburgc) Graz
  20. Które miasto nie leży w Austrii?
    a) Innsbruckb) Linzc) Köln

Chętni do wzięcia udziału w konkursie powinni przekazać swoje rozwiązania zapisane na podpisanych kartkach do p.mgr J.Gałasiewicza. Pomocą służyć mogą: archiwalny numer gazetki szkolnej "Siódemeczki" z maja 2003, atlas, encyklopedia.

Mini słowniczek nazw geograficznych:
Österreich - Austria, Wien - Wiedeń; Rhein - Ren; Donau - Dunaj; Elbe - Łaba; Köln - Kolonia

Rozwiązanie testu o Niemczech: 1a; 2b; 3b; 4c; 5c; 6b; 7a; 8c; 9b; 10a; 11a; 12c; 13b; 14b; 15b; 16c, 17a; 18c; 19c; 20a; 21a; 22b; 23c; 24a; 25c; 26a; 27b

Do spisu treści

PRZYGODY FIZIA BĄBELKA -CZ.II

Jak przystało na prawdziwego czarodzieja i nasz Czarny-Charry -Marne -Czary był bardzo mądry i stary, ale jeszcze starsza od niego była jego księga z zaklęciami. To z tej księgi pochodził przepis na miksturę, dzięki której Fizio i Guzio bardzo szybko dotarli do Krainy Zjadaczy Kątów. Gdy opuścili swój latający kapelusz na początku nie zauważyli żadnych ludzi, dopiero po paru minutach pojawił się czarodziej, który przedstawił się jako Przebiegłość. Fizio i Guzio, będąc bardzo łatwowierni myśleli, że Przebiegłość jest dobrym czarodziejem. Jednak prawda okazała się inna. Zły czarodziej zamienił wszystkich mieszkańców krainy Zjadaczy Kątów w sople lodu. Fizio i Guzio bardzo przejęli się losem zaczarowanych ludzi. Dzięki magicznej kuli porozumieli się z Czarnym -Charry..., który powiedział im, że mieszkańców Kątów mogą jedynie odczarować dobrzy ludzie, którzy zwycięsko przejdą trzy zadania-próby. Czarny-Charry wskazał im kryjówkę przed złym czarodziejem- była to skalna jaskinia z tajemnym przejściem. Nasi bohaterowie bardzo zmęczeni szybko usnęli, myśląc że są bezpieczni. Jednak w tym czasie Przebiegłość wraz ze swym pomocnikiem Erykiem Pustogłowym obmyślali plan przeciwko Fiziowi i Guziowi. Dobry czarodziej przejrzał plany Przebiegłości i wysłał do jaskini ptaszka, który miał ich wyprowadzić z jaskini. Fizio obudził się pierwszy i zauważył pięknego ptaka, który przyglądał się chłopcu jak gdyby chciał mu coś pokazać. Domyślił się, że ptak wskaże im wyjście z jaskini. Obudził Guzia i ruszyli za ptakiem, który doprowadził ich do rozwidlenia dróg. Chłopcy wybrali tę, na końcu której widać było malutkie światełko. Decyzja okazała się słuszna. Po paru krokach Fizio i Guzio zobaczyli tajemne przejście z malutkimi drzwiami, za którymi znaleźli ogromną drewnianą skrzynię. Byli bardzo ciekawi co znajduje się w skrzyni, gdy ją otworzyli ogarnął ich zachwyt. Zobaczyli kryształową kulę, która po dotknięciu przeniosła ich do jaskini, w której znajdowali się mieszkańcy Kątów zamienieni w sople. Kula pokazała im, co muszą zrobić, aby przemienić sople w ludzi. Przebiegłość cały czas obserwował Fizia i Guzia, a dowiedziawszy się o kuli wykradł ją , nie wiedział że na własne nieszczęście gdyż kula pomagała tylko dobrym ludziom, a złych przenosiła do krainy ciemności. Dobry czarownik bardzo się ucieszył, że Fizio i Guzio pokonali złego czarodzieja, jednak musieli jeszcze wykonać trzy zadania aby uratować mieszkańców Krainy Zjadaczy Kątów.

Autor: Adam Rutkowski

Do spisu treści

KONKURS PORTRET FIZIA BĄBELKA:

NAGRODZENI
I MIEJSCE - MARIOLA PODOLEC
II - MAREK KASPERSKI
III - JUSTYNA ORZECHOWSKA
WYRÓŻNIENIA:
KINGA KOPAŃSKA I KASIA GAŁUSZKA
Autorem II części Przygód Fizia Bąbelka jest Adaś Rutkowski.
GRATULUJEMY WSZYSTKIM UCZESTNIKOM KONKURSU !!!

Do spisu treści

TRADYCJA ANDRZEJEK:

Andrzejki dawniej zwane andrzejówkami lub jędrzejówkami to panieńska zabawa we wróżby, przypadająca na 29 listopada.

ANDRZEJU, ANDRZEJU DZIEWCZĄT DOBRODZIEJU:

SŁOMA: Przynieś garść słomy. Rozsyp ją i policz ilość słomek. Jeśli jest parzysta, wyjdziesz za mąż za tego, kogo kochasz.
ZAPAŁKI: Wysyp na stół zawartość kilku pudełek zapałek. Weź ich garść i odliczaj: kawaler, wdowiec, kawaler.... Jeśli przy ostatniej zapałce powiesz kawaler, za niego wyjdziesz za mąż.
LANIE WOSKU NA WODĘ: ( przez klucz- zamyka wszelkie sekrety, tajemnice, otwiera bramy do niebios, umożliwia kontakt z dobrymi duchami) Roztopiony wosk lej cienką stróżką przez ucho klucza. Poczekaj chwilę, aż wosk stężeje. Następnie wyjmij go z wody i na podstawie otrzymanego kształtu odczytaj zawód swego ukochanego oraz swoją przyszłość.
GAŁĄZKA WIŚNI: Trzy dni przed wigilią św. Andrzeja zerwij w sadzie gałązkę wiśni. Wstaw ją do wazonu. Jeśli zakwitnie rankiem 29 listopada, wkrótce ktoś cię pokocha gorąco.
JABŁKO: Obierz jabłko tak , żeby skórka stanowiła długi wąż. Następnie lewą ręką rzuć łupinę za siebie. Ułoży się ona w literę, od której zaczynać się będzie imię ukochanej osoby.
GARNUSZKI: Przygotujcie 10 garnuszków. Pod każdym z nich ukryjcie jeden z przedmiotów: chleb, cukierek, listki, różaniec, kwiatek, monetę, klucz, pierścionek, czepek, książkę. Następnie zmieńcie ich kolejność i wybierajcie po jednym dla siebie. Odkryty pod nim przedmiot wróży: dobrobyt-chleb, słodkie życie - cukierek, dalsze panieństwo- listki, życie zakonne- różaniec, miłość- kwiatek, bogactwo-moneta, zamknięcie się w pokoju- klucz, zaręczyny- pierścionek, ślub i wesele- czepek, kariera naukowa- książka.
BUTY: Ustawcie po kolei buty, jeden za drugim, w kierunku drzwi. Czyj bucik jako pierwszy przekroczy próg, ten ma największą szansę zmienić stan cywilny.
SERDUSZKA: Na jednej stronie papierowego serduszka napisz imiona chłopców(dziewcząt). Przekłuj serduszko igłą po niezapisanej stronie. Odwróć serce i sprawdź, jak będzie brzmiało imię ukochanej osoby.
CHŁOPIĘCE SNY: Sen w noc poprzedzającą imieniny Andrzeja wróżył chłopcom przyszłe losy: biała kura- piękną pannę; czarne- wdowę; kura z kurczętami-wdowę z licznym potomstwem; sowa- babę mądrą, ale ponurą i paskudną; siwy koń- dozgonne kawalerstwo.

WRÓŻĄC - PAMIĘTAJMY, ŻE TO JEDYNIE ZABAWA!

Do spisu treści

MOWA IMION:

Adam - imię to pochodzi z hebrajskiego, oznacza zrodzony z gliny. Jest raczej zamknięty w sobie. Ma silną osobowość, w pełni odpowiada za swoje czyny i zobowiązania. Charakteryzuje go przebiegłość i rozwaga. Brakuje mu zdolności dyplomatycznych, najczęściej mówi prawdę prosto w oczy. Lubi przyrodę. Zawód: architekt, lekarz, ogrodnik; kolor: zielony; kamień: szmaragd

Agnieszka - imię pochodzenia greckiego, oznaczające czysta, bez zmazy. Wrażliwa, zdecydowana w sądach i działaniu. Cechuje ją odwaga i niezależność myślowa. Jest samodzielna. Łatwo przechodzi od śmiechu do płaczu. Ma poczucie humoru. Ma dobre zdrowie, ale często musi leczyć różne kontuzje. Zawód: nauczycielka, dziennikarka, aktorka; kolor: bursztyn; kamień: bursztyn

Aleksandra - jest odpowiedzialna, mimo że jest marzycielką. Sprawiedliwa w ocenach. Wykazuje zdolności kierownicze, bywa nerwowa i skłonna do przesady. Zawód: sekretarka, nauczycielka, pilotka wycieczek; kolor: fioletowy kamień: cyrkon

Angelika - imię pochodzenia greckiego, oznaczające osobę o anielskim usposobieniu. Coś w tym jest, bo Angelika uchodzi w swoim otoczeniu za uosobienie ciepła i uczucia. Zazwyczaj ma wszechstronną wiedze i błyszczy nią w towarzystwie. Interesuje się malarstwem i rękodziełem. Ma zdolności językowe.

Anna - Łagodna, opiekuńcza ale również praktyczna. Ceni spokój, zgodę, harmonię. Jest wrażliwa. Najwięcej uwagi poświęca rodzinie i domowi. Lubi ładne stroje, nastrojową muzykę, poezje i piękne krajobrazy. Zawód: muzyk, archeolog; kolor: niebieski; kamień: księżycowy

K.Papciak

Do spisu treści

HUMOR:

-Tata pracuje nad dobrym wychowaniem syna. Pyta go: - Jeśli będziesz zawsze grzeczny dla kolegów, to co oni o tobie pomyślą? - Że się ich boję.

-Jasiu, kogo częściej słuchasz, mamy czy taty?- pyta nauczycielka w szkole. -Mamy. A dlaczego? -Bo mama więcej mówi!

Jaskiniowiec wezwał do swojej jaskini dentystę, żeby fachowo usunął mu bolącego zęba. Dentysta wyjmuje z walizeczki dwie maczugi: dużą i małą. Jaskiniowiec pyta: -Do czego służy ta mała maczuga? -Do usunięcia zęba. - A ta duża? - To środek uśmierzający ból. Proszę pochylić się i skierować głowę w moją stronę.

Wchodzi zajączek do baru, podciąga rękawy i krzyczy: -Kto zbił mojego brata? - Ja! -wstaje zza stołu niedźwiedź. -A o co chodzi? - A o nic, dobrze zrobiłeś.

-Jaś spóźnił się do szkoły. -Co się stało? -pyta nauczyciel. -Zaatakował mnie rabuś. -Czy ukradł ci coś? -Tak , pracę domową.

Jasio do mamy: -Choinka się pali! -Nie mówi się pali, tylko świeci! -Mamo, firanki świecą.

Sędzia do oskarżonego: -W ciągu siedmiu dni dokonaliście siedmiu włamań. -Tak jest, panie sędzio, ja nie mam wolnych sobót ani niedziel.

Tarzan leży pod słoniem, trzymając w rękach obcęgi i śrubokręt. Przechodzący obok King Kong pyta go: -Tarzanie, co robisz? -Reperuje swój pojazd!

Obok wodospadu mały gorylek bawi się z kilkuletnim Tarzanem. W pewnej chwili gorylek przybiega do matki zapłakany i mówi, że uderzył go Tarzan. Gorylica bierze malca za rękę, idzie z nim do tarzana i pyta: -Czy to prawda, że uderzyłeś Mikrego? -Ależ skąd! A jeśli ten smarkacz nie przestanie kłamać, to zaraz oberwie jeszcze raz!

K.Gałuszka, K.Podolec, K.Marchwiany

Do spisu treści

REDAKCJA GAZETY:

J.PACUŁA, K.MAZUR, A.STAŃKO, M.CYMBALISTA, K.PLUTA, K.PAPCIAK, K.GAŁUSZKA, K.STĘCHŁY, A.PIETLUCH, A.LASEK, S.WOJTUŚ, K.MARCHWIANY, P.WOJNAR
OPIEKUN: MGR M.KUCHTA

Internetowe wersje gazetki

Wydanie specjalne z okazji Święta Szkoły styczeń 2008

STARSZE WYDANIA:

Rok szkolny 2005 / 2006: kwiecień •  luty, marzec •  styczeń •  grudzień •  listopad •  Rok szkolny 2004 / 2005: czerwiec •  kwiecień •  marzec •  styczeń, luty •  grudzień •  listopad •  wrzesień •  Rok szkolny 2003 / 2004: czerwiec •  maj •  kwiecień •  luty, marzec •  styczeń •  grudzień •  listopad •  październik •  wrzesień •  Rok szkolny 2002 / 2003: czerwiec •  maj •  kwiecień •  marzec •  luty •  styczeń •  grudzień •  listopad

«« wróć


.: 2000 - 2008 SP7 Jarosław :.