|
. |
| |
Sprawdzian kompetencji dla klasy szóstej szkoły podstawowej
(Centralna Komisja Egzaminacyjna 2003)
O sprawdzianie
Sprawdzian jest egzaminem przeprowadzanym w szóstej klasie szkoły
podstawowej. Jest on powszechny i obowiązkowy co oznacza, że muszą do
niego przystąpić wszyscy uczniowie - zarówno uczniowie szkół
podstawowych dla młodzieży, jak i słuchacze szkół podstawowych dla
dorosłych. Przystąpienie do sprawdzianu jest jednym z warunków ukończenia
szkoły.
Sprawdzianu nie można nie zdać. Wynik ma znaczenie
tylko informacyjne i nie powinien być podstawą do prowadzenia
jakiejkolwiek selekcji. Każdy uczeń, który ukończył szkołę podstawową,
niezależnie od wyników sprawdzianu musi być przyjęty do gimnazjum w swoim
rejonie, jeśli nie ukończył 16 roku życia.
Uczniowie, którzy do
sprawdzianu nie przystąpią w danym roku, muszą powtórzyć ostatnią klasę
szkoły podstawowej i przystąpić do sprawdzianu w roku następnym.
Do
sprawdzianu nie przystępują uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym.
Istnieje również możliwość zwolnienia
ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
(Z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu może zwolnić
ucznia (słuchacza) dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej w uzasadnionych przypadkach:
Zwolnienie ze sprawdzianu może nastąpić na udokumentowany
wniosek dyrektora szkoły, jeżeli zaistniał szczególny przypadek losowy lub zdrowotny uniemożliwiający uczniowi (słuchaczowi) przystąpienie do
sprawdzianu w danym roku (tj. do dnia 20 sierpnia).
Ze sprawdzianu może być również zwolniony uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością,
posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie
rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej. Zwolnienie może
nastąpić na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez
dyrektora szkoły).
Na sprawdzianie badany i oceniany jest, poziom
opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań będących
podstawą przeprowadzania sprawdzianu w klasie szóstej szkoły
podstawowej, obowiązujących we wszystkich szkołach w Polsce. Umiejętności badane na sprawdzianie podzielono na pięć
obszarów:
- czytanie,
- pisanie,
- rozumowanie,
- korzystanie z informacji,
- wykorzystywanie wiedzy w praktyce.
Umiejętności te mają charakter ponadprzedmiotowy, co
oznacza, że np. czytanie obejmuje nie tylko umiejętności odczytywania
tekstów literackich, ale także wykresów, map itp., a zadania tak są
skonstruowane, że sprawdzają umiejętności kształcone w obrębie różnych
przedmiotów. Umiejętności te są:
- Podstawowe dla tego poziomu kształcenia,
- Ponadprzedmiotowe,
- Niezbędne na wyższym etapie kształcenia (w gimnazjum) i przydatne w życiu codziennym.
Każdego roku sprawdzian przeprowadzany jest w kwietniu. We
wszystkich szkołach w całej Polsce odbywa się on w tym samym dniu i o tej
samej godzinie, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej. Informacja o terminie sprawdzianu ogłaszana jest przez
kuratorów i dyrektorów szkół podstawowych, a także zamieszczana w Internecie - na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, okręgowych
komisji egzaminacyjnych i Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.
Dla uczniów, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie mogli
przystąpić do sprawdzianu w ustalonym terminie w kwietniu, a także dla
tych, którzy wtedy przystąpili, ale przerwali sprawdzian, dyrektor
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wyznacza dodatkowy termin.
Dodatkowy sprawdzian odbywa się nie później niż do dnia 20 sierpnia danego
roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora okręgowej komisji
egzaminacyjnej.
Sprawdzian organizują i przeprowadzają na
"swoim" terenie okręgowe komisje egzaminacyjne zazwyczaj w
macierzystej szkole ucznia (słuchacza). Tylko w sytuacjach wyjątkowych
sprawdzian może być przeprowadzony w innej placówce wskazanej przez
właściwą okręgową komisję egzaminacyjną. Również w przypadku dodatkowego
terminu miejsce przeprowadzenia sprawdzianu wskazuje dyrektor odpowiedniej
okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Miejsce, w którym przeprowadzany
jest sprawdzian musi spełniać warunki określone przepisami bhp, zapewniać
piszącym samodzielność pracy. Szczegółowo organizację sprawdzianu i jego
przebieg określa rozporządzenie oraz procedury.
Na sprawdzianie
każdy uczeń otrzymuje taki sam zestaw zdań wraz z kartą odpowiedzi (zwany
arkuszem egzaminacyjnym). Zestawy do przeprowadzania sprawdzianu
przygotowują okręgowe komisje egzaminacyjne, a o tym, jaki zestaw będą
rozwiązywać uczniowie decyduje dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Przykładowe zestawy zadań zamieszczone są w Informatorach.
Sprawdzian rozpoczyna się punktualnie o godzinie wyznaczonej przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Sprawdzian trwa 60 minut i jest to czas, który przeznaczony jest na
rozwiązywanie zadań. Przed przystąpieniem do wykonywania zadań uczeń
koduje swój zestaw zgodnie z poleceniem przewodniczącego szkolnego zespołu
egzaminacyjnego lub zespołu nadzorującego oraz zapoznaje się z informacjami z pierwszej strony zestawu do przeprowadzania sprawdzianu.
Czas poświęcony na zapoznanie się ucznia z tymi informacjami oraz czas
kodowania nie są wliczane do czasu sprawdzianu!
Dla uczniów
(słuchaczy) z dysfunkcjami czas trwania sprawdzianu może być przedłużony
nie więcej niż 30 min.
Rozwiązane przez ucznia zadania otwarte
sprawdzianu sprawdzane i punktowane są przez specjalnie przygotowanych
i przeszkolonych egzaminatorów okręgowych komisji egzaminacyjnych,
wpisanych do ewidencji . Egzaminatorów powołuje dyrektor OKE.
Egzaminatorzy nie mogą sprawdzać prac uczniów ze szkoły, w której są
zatrudnieni.
Wynik sprawdzianu to suma punktów uzyskanych za
wykonanie zadań otwartych i zamkniętych. Wyniki sprawdzianu ustala
okręgowa komisja egzaminacyjna. Ustalony wynik jest
ostateczny.
Maksymalnie na sprawdzianie można uzyskać 40
punktów. Łączną liczbę punktów uzyskaną na sprawdzianie
przeprowadzonym w 2002 roku wpisywano na świadectwie ukończenia szkoły
podstawowej. Obecnie, tj. od 2003 r. wyniku sprawdzianu na świadectwie
szkolnym nie odnotowuje się.
Każdy uczeń otrzymuje od okręgowej
komisji egzaminacyjnej zaświadczenie o uzyskanych przez siebie
wynikach sprawdzianu. Uczeń (słuchacz) lub jego rodzice (prawni
opiekunowie) zaświadczenie o wynikach sprawdzianu odbierają w szkole.
Pierwszy sprawdzian odbył się 10 kwietnia 2002 roku.
Od
2003 r. na prośbę ucznia (słuchacza) lub jego rodziców (prawnych
opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi
(słuchaczowi) lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
O sprawdzianie:
«« wróć
| | |